پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

پياز زعفران مرغوب

۱۴۹ بازديد

پياز زعفران مرغوب

 

اگر كشاورزان هنگام خريد پياز زعفران نوع مرغوب آن را انتخاب كنند بي گمان محصول بهتر و با كيفيت تر  و بيشتري  هم برداشت خواهند كرد. همچنين نگهداري پياز زعفران محله اي بسيار مهم است كه بايد به آن دقت كرد. پيازهايي كه براي كاشت انتخاب مي شوند بايستي داراي وزن ? گرم و داراي جوانه انتهايي سالم و بدون پوسيدگي باشند، هر چه پياز درشت تر باشد محصول به دست آمده مرغوب تر و عملكرد سالهاي ابتدايي كشت بيشتر خواهد بود. به همين دليل معمولا پيازها را از مزارع ? تا ? ساله انتخاب مي كنند. در هر صورت هنگامي كه برگ ها كاملا خشك شدند پيازها را از خاك در مي آورند.

 

تهيه و انتخاب پياز مرغوب نه تنها باعث افزايش بازدهي در همان سال نخست مي شود بلكه باعث بچه زايي بيشتر و توليد پيازهاي درشت موجب افزايش محصول سال بعد نيز مي شود وزن پيازهاي زعفران بين ? تا ?? گرم متفاوت است. براي كشت زعفران بهتر است پيازهاي بالاي ? گرم را انتخاب نمود.

 

براي برداشت پياز زعفران روش مهم وجود دارد.

 

در شيوه نخست پياز هاي زعفران راا از زمين هاي كشاوزي بهه صورت مستقيم خارج مي نمايند.

در شيوه دوم پس از آبياري و خيس نمودن زمين هاي كشاورزي، پياز هاي زعفران را با استفاده از ابزار هاي كشاورزي از زمين خارج مي كنند. در شيوه دوم پيشنهاد مي شود تا پس از برداشت پياز ها آنها را بلافاصله به زمين هاي خشك منتقل نماييد. عموما شيوه اول طرفداران بيشتري دارد و در هنگام خواب بودن گياه و عموما در گرمي هوا از اين شيوه استفاده مي شود.

چه اندازه پياز زعفران براي كاشت مناسب است

 

يكي از مهم ترين ويژگي هاي پياز زعفران براي كاشت، سايز و اندازه پياز زعفران است. پياز زعفران هر چه بزر گتر باشد بهتر است اما نبايد از حدي بزرگتر باشد. طبق تحقيقي كه در گذشته انجام شده، پياز زعفران با وزن بيشتر از ?? گرم بازدهي پاييني خواهد داشت.

اندازه پيازهاي زعفران از ? گرم شروع مي شود تا ?? گرم است  و هر اندازه كه وزن پياز بيشتر باشد شانس گلدهي بيشتري  هم خواهد داشت. روشهاي گوناگوني وجود دارد تا بتوان تشخيص داد كه چه پيازي براي كاشت مناسب تر است. قديمي ها مي گفتند كه موقع كاشت، پيازتان را معاينه كنيد. بهتر است پيازي را بخريد كه اندازه اش چيزي ميان فندق يا گدو باشد و به سراغ پيازهاي كوچكتر نرويددر زمان جديد و عصر حاضر، حرفهاي قديم تاييد شده و تحقيقات هم نشان داده است كه براي كشت سنتي و قديمي زعفران، پيازهايي كه ? تا ? سال از عمرشان مي گذرد و اندازه شان از ? گرم بيشتر است، مناسب كاشت هستند. ولي بهتر آنست كه تا جايي كه مي توانيد، پيازهايتان بالاي ? گرم وزن داشته باشند. اما براي كشت گلخانه اي، هر كدام از پيازهاي زعفرانتان بايد حداقل ?? گرم وزن داشته باشند.

اگر سال اولي است كه زعفران كشت مي كنيد بايد پيازي را بفرماييد كه داراري قارچ و كنه نباشد براي اينكه اين موضوع را بفهميد، بايد كمي از پوست آن را بكنيد و مشاهده كنيد كه بر روي آن سوراخي مانند سوراخي كه بر روي ميوه هاي كرم خورده وجود دارد، نباشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.